Torsdagen den 28 mars 2024 - klockan 17:41
Förstasidan
Artiklar
« Föreg. Nästa »

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Brysselresan 2017

Emma Magnusson 2017-04-19

Den 29e mars åkte jag och sexton andra elever och tre lärare till Bryssel för att göra ett studiebesök på EU parlamentet.

Dag ett

Planet landade klockan ett i Bryssel där vi sedan tog tåget till vårt hotell. Första timmarna fick varje elev gå runt i Bryssel på egen hand. Jag valde att gå och shoppa och testa underbart goda belgiska våfflor. Senare på eftermiddagen möttes vi alla upp för att gå på en stadsvandring. Vi började att gå till Las Palmas sedan gick vi vidare för att kolla på Manneken pis. Ni kanske undrar vad det är? Jo, det är en staty av en pojke som står och kissar. Det finns många legender bakom statyns uppkomst. Den jag fick höra var att för mycket länge sedan var det en pojke som ställde sig och kissade på dynamit och på så sätt släkte den och räddade hela byn.

På kvällen fick vi middag på hotellet, vi fick också ett trevligt besök av en politisk sakkunnig som heter Blerta Hoti. Vi fick ställa frågor och diskutera saker med henne under middagen. Jag diskuterade frågan om hur det såg ut angående mänskliga rättigheter i Belgien och var det var för någon skillnad i Sverige. Efter middagen började första dagen närma sig sitt slut.

Dag två

Efter frukosten började vi gå mot EU parlamentet där vi fick träffa en EU parlamentariker som är ledamot för socialdemokraterna. Hon berättade lite om vad hon jobbade med och om sitt engagemang i miljöpolitiska frågor. Vi diskuterade även den nya lagen som säger att arbetsgivare får bestämma att anställda inte får ha religiösa symboler på sig som t.ex. slöja under arbetstid. Därefter fick vi träffa namnlös som vi tillsammans diskuterade frågan om mänskliga rättigheter och om hur EU kommer att påverkade av Storbritanniens utträde ur EU.

Sedan gick vi till plenisalen där vi fick information om hur det funkar med röstningen och översättningen från så många olika språk. Efter besöket på EU parlamentet gick vi till parlamentariumet som är ett museum för EU parlamentet där vi fick fakta om hur EU grundades och hur det fungerar idag. Sedan var det dags att ta flyget hem till Göteborg. Jag vill tacka alla som var med för en härlig och rolig resa!

Tipsa en vn Skriv ut

Skicka insändare

MATSEDEL

KALENDER

Det finns inga kommande händelser i kalendern.

Riksgymnasiet

Angeredsgymnasiet

Angeredswebben
Ansvarig utgivare:   Patrick Gladh
Webmaster:   Rickard Strid
Redaktion:   Anita, Sadia, Fadak, Emil, Sofia, David, James, Liana, Wilma, Tahereh, Hanna, Olle, Arieg, Aida, Hedda, Hedda, Zeinab , Torbjörn, Klara