Onsdagen den 17 april 2024 - klockan 00:28
Förstasidan
Artiklar
« Föreg. Nästa »


Vinnare av 3D skrivare!


Sebastian Girmalm 2016-03-09


En 3D-skrivare är en maskin som framställer fysiska objekt från tredimensionella digitala datafiler. I motsats till traditionell skärande CNC-fräsning som tar bort material från en kloss, byggs 3D-utskrifter upp i en additiv process som lodrätt härdar föremålet i konturer lager för lager.  

 

Protech som är en ledande leverantör av 3D-skrivare, 3D-skanners och CAD/CAM-system delade i december ut Markerbot 3D-skrivare till skandinaviska skolor med bäst motivering. Angeredsgymnasiet var en av skolorna som vann.


Angeredsgymnasiet och Riksgymnasiet i Göteborg gjorde ansökningen tillsammans. Dessa två skolor är belägra på en och samma plats. På dessa skolor finns en tradition av anpassning och innovation.


Vad var motivationen till att få en 3D-skrivare?

På Riksgymnasiet i Göteborg är de två huvudinriktningarna Estetprogrammet, Estetik och  Media samt Musik. Inom mediainriktningen bedriver vi utbildning inom området 3D. En 3D-printer är naturligtvis en kvalitetshöjning i denna kurs. De skulle då kunna skissa på och skapa egna anpassningar för sina permobiler, rullstolar, sin utbildning med mera.


Skolan har också varit i kontakt med universitetsstudenter där man har diskuterat möjligheten att göra undervisningsmaterial för våra synnedsatta elever. Med en 3D-skrivare skulle det finnas möjlighet att göra utskrifter av taktilt undervisningsmaterial.


Det händer då och då på skolan att Riksgymnasiets elever får i uppdrag av elever på Angeredsgymnasiet att utforma mediala produkter (grafiskt, foto eller film) inom ramarna för ung företagsamhet, gymnasiearbete eller marknadsföring. När detta händer uppstår mötesplatser som gynnar båda parter. Naturligtvis skulle en 3D-printer öka möjligheterna till samarbete.


I utbytet med Uganda åker varje år ett antal elever för att besöka vår systerskola. I egenskap av en skola från ett rikt land ser vi det som vår skyldighet vid varje besök att dela med oss. Med en 3D-printer skulle en helt ny möjlighet öppna sig som vi tidigare inte haft. Under vårt besök i Uganda skulle några elever kunna inrikta sig på att undersöka vad vilka utskrivbara föremål som skulle förbättra vardagen.

Från skisser skulle dessa föremål kunna, i ett första stadium, modelleras och skapas hos oss, exempelvis som ett gymnasiearbete. Om detta visar sig framgångsrikt skulle nästa steg, att skänka en 3D-printer till vår systerskola, vara naturligt. Att kommunicera om behov, skapa och skicka färdiga modeller för utskrift och samarbeta om analysen av resultatet skulle öka känslan av samhörighet.


På skolan pågår hela tiden projekt för språkutveckling på olika plan. Vi ser vi att en 3D-printer skulle ge våra elever möjligheten till ytterligare former för språksvaga elever.


Även de mest naturliga användningsområdena måste förstås nämnas. Inom specifika program som Naturvetenskapliga programmet och Vård- och omsorgsprogrammet kommer en 3D-printer ge möjlighet att förkroppsliga en mängd olika kursmoment.


Hur kom det sig att vi skickade in en ansökan?

Någon var det som uppmärksammade oss på att möjligheten fanns att söka om att få en 3D-skrivare. Då dessa oftast är relativt dyra har tanken på att skaffa en aldrig tidigare funnits. Nu öppnade sig en möjlighet som vi inte kunde motstå. Eftersom vi då och då har kursmoment inom 3D-modellering så är steget till att ha en skrivare, för att kunna skriva ut de modeller elever skapar.


I huvudsak kommer 3D-skrivaren vara ett verktyg för de elever som läser 3D i sina kurser.

 

Tipsa en vn Skriv ut



Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

Tipsa redaktionen
Skicka bildinsändare
Skicka insändare

MATSEDEL

KALENDER

Det finns inga kommande händelser i kalendern.


Riksgymnasiet

Angeredsgymnasiet

Angeredswebben
Ansvarig utgivare:   Patrick Gladh
Webmaster:   Rickard Strid
Redaktion:   Anita, Sadia, Fadak, Emil, Sofia, David, James, Liana, Wilma, Tahereh, Hanna, Olle, Arieg, Aida, Hedda, Hedda, Zeinab , Torbjörn, Klara